MAKANAN SIHAT RAWAT BUASIR


 

Sayuran dan buah-buahan yang berguna untuk buasir



Sayuran mentah dan buah-buahan segar kaya dengan vitamin dan serat yang dapat menguatkan saluran darah pada tempat yang terkena buasir. Apakah sayur-sayuran dan buah-buahan yang paling berguna untuk buasir?

Prinsip pemakanan yang sihat adalah peraturan utama  untuk mengatasi masalah  buasir. Makanan kaya serat dapat mengosongkan aliran najis dalam usus dan melembutkan najis. Makanan yang tidak sihat - penyebab utama Buasir adalah peningkatan tekanan intra-perut yang berlaku.

Jika anda tidak tahu apa jenis makanan yang menyebabkan masalah untuk saluran gastrousus anda dan memburukkan lagi penyakit, maka anda harus tahu apa makanan yang tidak boleh dimakan .

Produk bijirin yang ditapis

Bijian halus tidak mempunyai serat dan nutrien lain yang membantu pencernaan yang betul. Oleh itu, apa-apa makanan yang diperbuat daripada bijirin halus yang anda makan kekal dalam perut atau usus anda untuk jangka masa yang panjang. Oleh itu, jangan makan terlalu banyak roti gandum, biskut, pai, muffin, puff pastry, gula-gula, kek, donat. ini semua akan menyebabkan bengkak pada nod hemorrhoidal.

Makanan diproses

Makanan yang diproses adalah berbahaya semasa tempoh wabak hemoroid. Mereka mengandungi beberapa nutrien, banyak garam dan lemak tidak sihat. Semua ramuan ini boleh menyumbang kepada pencernaan yang buruk dan menyebabkan sembelit. Elakkan makanan forozen seperti nugget, chicken fingger, burger dan sebagainya.

Kesemuanya menyumbang kepada peningkatan risiko buasir. Banyak makanan yang diproses mengandungi ramuan keradangan. Semua itu berat untuk perut dan sukar dicerna.

Produk Daging Lemak

Apa lagi yang anda tidak boleh makan ketika mengalami buasir? . Jangan makan terlalu banyak lemak. Penggunaan daging berlebihan menyebabkan sembelit. Makan daging ayam atau daging ayam tanpa lemak untuk menyediakan badan dengan protein dan lemak yang sihat. Lemak semulajadi yang sihat didapati dalam minyak zaitun, minyak biji rami, alpukat, tuna, salmon dan sebagainya, semuanya sesuai untuk sesiapa sahaja yang mempunyai buasir.

Produk tenusu

Makanan atau minuman susu tidak menyebabkan sembelit , tetapi ia meningkatkan risiko buasir. Produk tenusu menyumbang kepada pengeluaran gas, yang menyebabkan kesakitan dan kekejangan di dalam perut. Pengambilan makanan tenusu yang besar menyumbang kepada pengumpulan asid lemak di dalam usus, yang dikaitkan dengan deposit kalsium. Ini membawa kepada pengumpulan tinja.

Jika anda suka minum secawan kopi susu pada waktu pagi, anda perlu mengubahnya untuk teh atau air rebusan dengan kepingan lemon dan daun pudina segar. Kopi boleh menyebabkan najis kering yang memperburuk gejala buasir.

Garam

Semasa eksaserbasi buasir, garam boleh menjadi makanan yang berbahaya. Garam berlebihan melambatkan sistem pencernaan, yang menjadikan pergerakan usus lebih menyakitkan. Peningkatan garam dalam darah boleh menyebabkan kembung, menjadikan nod bengkak lebih sensitif. Berhati-hati memantau pengambilan garam semasa eksaserbasi hemoroid, dan anda akan mendapati bahawa kesakitan anda berkurangan.

Makanan pedas dan pedas

Makanan pedas boleh membuat pergerakan usus lebih menyakitkan, terutama jika buasir anda berdarah atau sakit. Kadang-kadang makanan pedas mengganggu perut dan menyumbang kepada rupa cirit-birit, yang juga menyakitkan semasa wabak. Menurut ulasan orang, apabila mereka mengatakan apa yang tidak boleh dimakan dengan buasir, mereka paling sering menyebut halia, lada panas. Mereka boleh memburukkan manifestasi buasir, walaupun mereka merasa sihat.

Serat Berlebihan

Semua orang mengatakan anda perlu makan lebih banyak serat untuk mengurangkan sembelit. Tetapi apa maksudnya dalam kehidupan sebenar apabila anda mencari serat di kedai runcit. Apakah serat yang terbaik untuk menjauhkan diri dari buasir? Makanan serat tinggi mengandungi dua jenis gentian: larut dan tidak larut.

Serat tidak larut adalah makanan kasar, ia tidak larut dalam air. Makanan serat paling tinggi terdiri daripada dua jenis serat. Serat yang tidak larut boleh menyebabkan gas dan kembung, jadi makanan ini secara beransur-ansur ditambahkan ke dalam diet.

Pesakit harus menerima dari 25 hingga 30 gram serat setiap hari. Sumber utama serat termasuk:

  • Kekacang, seperti: 
  • Biji-bijian utuh: barli, serpihan dedak, oat dan beras perang, barli mutiara;
  • Sayur-sayuran: artichoke, kacang polong hijau, brokoli dan pucuk Brussels;
  • Buah-buahan dan buah beri: raspberi, pear, epal dan pisang;
  • Kacang: almond, walnut, wijen, biji bunga matahari labu.

JANGAN SEKSA DIRI ANDA DENGAN MEMBIARKAN MASALAH BUASIR BERLARUTAN TERLALU LAMA!

TAHUKAH ANDA, BUASIR INI IBARAT BOM JANGKA YANG TERLEKAT DI DI DUBUR.

BOLEH MENGAKIBATKAN KANSER USUS YANG SERIUS.





TEKAN LINK BUTANG WHATSAPP DI BAWAH 

UNTUK DAPATKAN HEMORS 


PENAWAR BUASIR DAN SEMBELIT !











Comments

Popular posts from this blog

ATASI BUASIR DENGAN TIPS INI >>>

Habis RM7 ribu Kos Pembedahan Buasir

Akak dah penat dengan buasir ni dik!

PROSES PERKEMBANGAN BUASIR.

PUNCA BUASIR RAMAI YANG TIDAK TAHU.